•  Inga förkunskaper krävs.
  •  Du blir inte svettig.
  •  Du behöver ingen turban.
  •  Du bara kommer precis som du är med ett öppet sinne och en lust till att hitta lugnet i nuet. Ingen prestation. Inga krav.

 

Från att under många år ha sett meditation enbart som ett lugnande medel fick mindfulness mig att se hur meditation, lätt yoga och kroppsskanning hade många fler fördelar än bara en lugn stund. Den tid jag satt i meditation eller annan formell mindfulnessträning, gav ett sånt tydligt avtryck i min vardag.

Det gav mig ett utifrånperspektiv, vilket gjorde att jag mer och mer började kunna se på både mig själv och det som skedde runt omkring mig på ett mer objektivt sätt. Jag behövde inte hela tiden bli kidnappad av mina tankar, min stress eller min oro. Jag blev mindre impulsdriven, kände mig gladare och hetsade inte upp mig över småsaker på samma sätt som förut.

Med min bakgrund i modebranschen och som egen företagare, med hela världen som spelplan, vet jag vad stress och oro kan innebära. Att försöka få ihop alla delar av sitt liv utan att ramla ihop på kuppen är inte alltid det lättaste. Att se vad man behöver samtidigt som allt bara rusar omkring en är inte heller det lättaste.

När jag hade det som mest intensivt upplevde jag att det helt enkelt inte fanns tid att stanna upp och andas. Men man märker ganska snabbt att när man väl stannar upp och ger sig själv den där pausen, så känns inte tiden så knapp längre. Det är nästan lite magiskt det där, hur det funkar med tiden:)

Det fina med mindfulness tycker jag är, att det inte bara handlar om stunden man mediterar, utan hur det man lär sig faktiskt följer med en ut i livet, i alla små och stora beslut man tar.

Jag är själv väldigt glad att ha hittat mindfulness som metod och idag ser jag det lite som en extra livspartner:) Jag har alltid haft en stor passion för meditation och det inre utforskandet och är innerligt glad för att jag äntligen förra hösten tog steget och utbildade mig till mindfulnessinstruktör.

För mig är kreativitet och mindfulness väldigt sammanflätat. Närvarograden i kreativa processer är oftast väldigt hög och man når sin egen kraft på ett unikt sätt. Det gör det såklart extra berikande att få jobba både som designer och mindfulnessinstruktör.
pexels-photo-261579

Om kursen:

Kursen består av 9 tillfällen, varav ett tillfälle kommer att vara på en lördag där lunch ingår. Det kommer att finnas gott eko-thé med snacks vid alla tillfällen. Inga förkunskaper krävs.

Kom precis som Du är med ett öppet sinne och en lust till att hitta lugnet i nuet. Ingen prestation. Inga krav. Bara kom.

Tid:

  • Torsdag den 12e oktober kl. 19.00 – 21.00
  • Torsdag den 19e oktober kl. 19.00 – 21.00
  • Torsdag den 26e oktober kl. 19.00 – 21.00
  • Torsdag den 9e november kl. 19.00 – 21.00
  • Torsdag den 16e november kl. 19.00 – 21.00
  • Torsdag den 23e november kl. 19.00 – 21.00
  • Lördagen den 25e november 10.00 – 14.30 (annan plats) lunch ingår.
  • Torsdag den 30e november kl. 19.00 – 21.00
  • Torsdag den 7e december kl. 19.00 – 21.00

 

Plats:  Mariatorget, Wollmar yxkullsgatan 10, Stockholm.

Kursledare: Jenny Hellström Ruas

Pris: 4000:-  (för företag så tillkommer moms)

10% rabatt om du anmäler dig senast den 12 september 

Maila anmälan till mig på jenny@jennyhellstrom.com eller gå via min webshop. Kod: Mindful

 

Jag hoppas att få se dig där! Och bara att maila mig om du har några frågor.
pexels-photo-268261

Så vad är mindfulness egentligen?

Mindfulness är en konkret metod med tydliga verktyg som hjälper dig att bli mer medvetet närvarande i ditt liv. Det handlar om att genom meditation, lätt yoga och kroppsskanning* i så stor utsträckning som möjligt lära sig vara återkommande förankrad i sin kropp och i sig själv.

Mindfulness är vetenskapligt välbeprövat och hjälper dig att både hantera och reducera stress och oro. Det skapar mer balans och harmoni i både nuet och i det långsiktiga och gör det därför lättare att agera klarsynt i alla olika aspekter av ditt liv. Man har i forskning sett att genom att praktisera mindfulness så förändras hjärnan. Det sker en nyproduktion av hjärnceller och delar av hjärnan utvidgas.

I mindfulness är alla känslor, tankar och upplevelser lika mycket värda. Man värderar inte i bra eller dåligt, utan tillåter istället kroppen, själen och medvetandet ha den process som är nödvändig. Man lär sig att iakta sig själv istället för att identifiera sig med allt man tänker, känner eller gör.

Genom den koncentration du bygger upp genom meditation blir det även lättare för dig att rikta din uppmärksamhet och fokusera på det som är viktigt för dig i ditt liv.

Genom den tillåtande röda tråden som genomsyrar mindfulness får du allt lättare att acceptera dig själv och därmed även andra. Centrala begrepp som används är Generositet, Tacksamhet, Släppa taget, Nyfikenhet, Medveten strävan, Tillit, Tålamod, Acceptans och Icke-dömande.

Genom lätt yoga och kroppsskanning blir du mer förankrad i din kropp och får lättare att lyssna till vad du och din kropp behöver. Det handlar om att hitta hem till dig själv, för att kunna vara så närvarande som möjligt i varje ögonblick som ges.

Det handlar även om att våga se saker för vad de faktiskt är, utan att nödvändigtvis vara färgad av gamla trauman eller känna oro inför framtiden.

Mindfulness är inte en terapiform. Det är inte heller en religion. Mindfulness är en metod man använder för att bli mer medvetet närvarande i sitt liv. 

 

* Kroppsskanning handlar om att skanna igenom kroppen med sinnet, det innefattar alltså ingen apparat som är ett vanligt och ganska roligt missförstånd:).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pin It on Pinterest

Share This